تبلیغات
اخبار و اطلاعات آشخانه - زندگی نامه جعفرقلی زنگلی (1266-1229)

اخبار و اطلاعات آشخانه

کانال مردمی آشخانه پرمخاطب ترین کانال تلگرام شهرستان مانه و سملقان آدرس: telegram.me/ashkhane

درباره من
سمنگان یعنی سرسبز.
کرمانج ، مردمی که بیش از چهار قرن خونشان را با خاک ایران آمیختند تا پاسداری کنند از خانه اجدادی.
آشخانه ، هشت چشمه ،محل آسیاب، مرکزی برای نمایش پرافتخار همدلی و اتحاد کرمانج با ترک و فارس و ترکمن و بلوچ از شیعه و سنی.
و ما ، فرزند کرمانج که این پایگاه رسانه ای را زنده نگه می داریم تا شناخته تر شوند «سمنگان» و «کرمانج» و «آشخانه».
و این بزرگترین هدف ماست:
سرسبزی. پاسداری از خانه. اتحاد

رضااسدی.آشخانه

لینک تلگرام کانال مردمی آشخانه telegram.me/ashkhane
آدرس پیج اینستاگرام آشخانه /instagram.com/ashkhaneh
نویسندگان
برگه ها
جستجو در وبلاگ


زندگینامه: جعفر قلی زنگلی (1229-1266)

کتاب  > شاعران- حسین غلامی:
جعفرقلی زنگلی شاعر و عارف کرمانج که از او به عنوان ملک‌الشعرای کرمانج یاد می‌شود،از طایفه زنگلانلو تیره ایل زعفرانلو (زاخوری) در روستای گوگان چشم به جهان گشود

سال تولد جعفر قلی ‭ ‬مشخص‭ ‬نیست‭ ‬همان‭ ‬طور‭ ‬که‭ ‬از‭ ‬سال‭ ‬وفات،‭ ‬محل‭ ‬دفن‭ ‬و‭ ‬بخش‭ ‬زیادی‭ ‬از‭ ‬زندگی‭ ‬او‭ ‬اطلاعی‭ ‬در‭ ‬دست‭ ‬نیست.

از‭ ‬آنجایی‭ ‬که وی شعر می‌سرود،‭ ‬در‭ ‬یکی‭ ‬از‭ ‬اشعارش‭ ‬به‭ ‬نام‭ ‬فتنه‭ ‬سالار‭ ‬در‭ ‬خراسان‭ ‬وقایع‭ ‬را‭ ‬به‭ ‬گونه‌ای‭ ‬توصیف‭ ‬می‌کند‭ ‬که‭ ‬نشان‭ ‬می‌‌دهد‭ ‬خود‭ ‬او شاهد‭ ‬وقایع‭ ‬بوده است ‭ )‬مذاکرات روز ۳ شنبه ۳ رجب مجلس شورای ملی در رابطه با اسرای ایل باشکانلوی قوچان) درمی‌‌یابیم‭ ‬جعفر‭ ‬قلی‮‬‭ ‬در‭ ‬فاصله‭ ‬سال های1229 ‬تا‭ 1266 ‬شمسی ‬شعر‭ ‬می‌‌سروده‭ ‬است‮.

جعفر قلی در کودکی از مکتب خانه می‌گریخت و لذا مدارج تحصیلی را طی نکرد، اما چنانکه از اشعارش بر می‌آید به چهار زبان احاطه داشت و در ترکیب‌بند معروف «دلبرامن»، «من له ته جاری نظر کربی ملال» که به آهنگ شاختایی خوانده می‌شد، تبحر خود را به اثبات رسانده  است. به نحوی که در برخی از ابیات آن یک مصراع ترکی، یک مصراع کردی و مصراع دیگر آن فارسی است.

وی در اوایل جوانی عاشق دختری به نام «ملواری» می‌شود که نام او را در بسیاری از اشعارش آورده است. این  عشق  مسیر زندگی او را عوض می‌کند همچنان که در زندگی بسیاری از عرفا حادثه عشق، نقش بیدارکنندگی داشته است.

اگر چه اطلاعات چندانی درباره ملواری در دست نیست، اما برخی او را دختر عموی جعفرقلی دانسته‌اند و برخی معتقدند وجود خارجی ندارد و نام او در اشعار جعفر قلی سمبل عشق آسمانی است.

ولی قراینی در اشعارش وجود دارد که نشان می‌‌دهد ملواری شخصیتی واقعی است و این عشق و هجران جعفرقلی را از زندگی ایلیاتی به غربت و دوری از دیار کشاند و او را آواره کوه و بیابان  کرد.

جعفر قلی در جای جای اشعارش از این غربت مویه  می‌کند. یک روایت درباره دانش زبان جعفرقلی باز می‌گردد به این نکته که  با توجه به این که نام بسیاری از شهرها و حتی روستاهای قوچان و همچنین نام شهرهای دیگر ایران و جهان در اشعار جعفر قلی وجود دارد ،می‌توان مدعی شد که  او بسیاری از این مناطق را دیده و در یکی از این مناطق به احتمال قریب به یقین به تحصیل علم پرداخته است.

در مقابل روایتی دیگر  که بیشتر به افسانه می‌ماند،بر این نکته قرار گرفته است که جعفر قلی بین دو کوه رفته و چند مرد را می‌بیند که دوتاری به او می‌دهند و از آن پس او قریحه شعر و دانش فهم چند زبان را پیدا می‌کند.

بعد از آشنایی جعفر قلی با قرآن و علوم اسلامی، دو دگرگونی مهم در زندگی او رخ می دهد:

  • دگرگونی در سطح اندیشه: یعنی عشق جعفرقلی به ملواری که  از عشق مجازی به عشق عرفانی تغییر پیدا می‌کند،به نحوی که بروزات بیرونی‌ آن در شعرش متجلی شده و  بخش مهمی از اشعارش را اشعار عرفانی تشکیل می‌دهد.
  • دگرگونی در سطح زبان: در این مورد بسامد کلمات عربی و فارسی و آیات قرآن در اشعار او به شدت بالا می رود. شاید بتوان ادعا کرد تاثیر پذیری جعفرقلی از قرآن  و بهره‌گیری از این کتاب آسمانی در اشعارش با شعر شاعرانی همچون حافظ و مولوی قابل مقایسه است.

جعفرقلی شاعری توصیفی است چنانکه در وصف دو  کوه شاه جهان، و هزار مسجد اشعار توصیفی دارد. مذهب جعفر قلی مانند تمام کردهای شمال خراسان شیعه اثنی عشری است و در اشعار او مدح ائمه معصومین(ع) موج می‌زند و  نمونه‌های بسیاری در اشعار جعفرقلی وجود دارد که هر چند ساخت دستوری آنها کرمانجی است ولی غیر از فعل، هیچ کلمه کرمانجی دیگری در آن وجود ندارد.

جعفر قلی علاوه بر هنر شاعری، که بنا به گفته او هنر اصلی اش است، دوتار نیز می‌نواخته و اشعارش را با آهنگ دوتار زمزمه می‌کرده است.

جعفر قلی تخلص های گوناگونی مانند جعفرقلی، جعفر، جعفرقلی بیچاره، جعفرقلی عندلیب، جعفرقلی مختار، جعفرقلی زنگلی و کرد را برای خود اختیار کرده است.

از جعفر قلی دیوان اشعاری به جای مانده است که به کوشش کلیم‌الله توحدی، محقق پیش‌کسوت و نام آشنای فرهنگ و فولکور منطقه خراسان، به خصوص خراسان شمالی  تصحیح و به کوشش احمد عضدی با عنوان «دیوان عرفانی جعفر قلی رنگلی ملک شعرای کرمانج» منتشر شده است.


عکس هایی قدیمی و متنوع برگرفته از دیوان جعفرقُلی زَنگِلی تالیف استاد کلیم الله توحدی

مجموعه ای بی نظیر از عکس های قدیمی و جذاب شامل نسخ خطی اشعار جعفرقلی، راویان اشعار جعفرقلی ، زادگاه جعفرقلی در روستای گوگان قوچان، عکس هایی از کوچ عشایر کرمانج ، جشنواره های موسیقی و هنرمندان موسیقی کردی شمال خراسان ، بخشی ها ، نوازندگان و … عروسی های کرمانجی و …


 

خانه ی حیدر قلی مرگان در لاین کهنه که جعفرقلی به آنجا آمده بود .

24

سمت راست: راوی اشعار جعفرقلی محمدمراد شادلو پدر حاج مهدی مرادی نیا  سمت چپ: باقر پلنگ فرزند حیدرقلی مرگان راوی جعفرقلی که 22 پلنگ کشته است

بقیه در ادامه مطلب

تبلیغات


زندگینامه: جعفر قلی زنگلی (1229-1266)

کتاب  > شاعران- حسین غلامی:
جعفرقلی زنگلی شاعر و عارف کرمانج که از او به عنوان ملک‌الشعرای کرمانج یاد می‌شود،از طایفه زنگلانلو تیره ایل زعفرانلو (زاخوری) در روستای گوگان چشم به جهان گشود

سال تولد جعفر قلی ‭ ‬مشخص‭ ‬نیست‭ ‬همان‭ ‬طور‭ ‬که‭ ‬از‭ ‬سال‭ ‬وفات،‭ ‬محل‭ ‬دفن‭ ‬و‭ ‬بخش‭ ‬زیادی‭ ‬از‭ ‬زندگی‭ ‬او‭ ‬اطلاعی‭ ‬در‭ ‬دست‭ ‬نیست.

از‭ ‬آنجایی‭ ‬که وی شعر می‌سرود،‭ ‬در‭ ‬یکی‭ ‬از‭ ‬اشعارش‭ ‬به‭ ‬نام‭ ‬فتنه‭ ‬سالار‭ ‬در‭ ‬خراسان‭ ‬وقایع‭ ‬را‭ ‬به‭ ‬گونه‌ای‭ ‬توصیف‭ ‬می‌کند‭ ‬که‭ ‬نشان‭ ‬می‌‌دهد‭ ‬خود‭ ‬او شاهد‭ ‬وقایع‭ ‬بوده است ‭ )‬مذاکرات روز ۳ شنبه ۳ رجب مجلس شورای ملی در رابطه با اسرای ایل باشکانلوی قوچان) درمی‌‌یابیم‭ ‬جعفر‭ ‬قلی‮‬‭ ‬در‭ ‬فاصله‭ ‬سال های1229 ‬تا‭ 1266 ‬شمسی ‬شعر‭ ‬می‌‌سروده‭ ‬است‮.

جعفر قلی در کودکی از مکتب خانه می‌گریخت و لذا مدارج تحصیلی را طی نکرد، اما چنانکه از اشعارش بر می‌آید به چهار زبان احاطه داشت و در ترکیب‌بند معروف «دلبرامن»، «من له ته جاری نظر کربی ملال» که به آهنگ شاختایی خوانده می‌شد، تبحر خود را به اثبات رسانده  است. به نحوی که در برخی از ابیات آن یک مصراع ترکی، یک مصراع کردی و مصراع دیگر آن فارسی است.

وی در اوایل جوانی عاشق دختری به نام «ملواری» می‌شود که نام او را در بسیاری از اشعارش آورده است. این  عشق  مسیر زندگی او را عوض می‌کند همچنان که در زندگی بسیاری از عرفا حادثه عشق، نقش بیدارکنندگی داشته است.

اگر چه اطلاعات چندانی درباره ملواری در دست نیست، اما برخی او را دختر عموی جعفرقلی دانسته‌اند و برخی معتقدند وجود خارجی ندارد و نام او در اشعار جعفر قلی سمبل عشق آسمانی است.

ولی قراینی در اشعارش وجود دارد که نشان می‌‌دهد ملواری شخصیتی واقعی است و این عشق و هجران جعفرقلی را از زندگی ایلیاتی به غربت و دوری از دیار کشاند و او را آواره کوه و بیابان  کرد.

جعفر قلی در جای جای اشعارش از این غربت مویه  می‌کند. یک روایت درباره دانش زبان جعفرقلی باز می‌گردد به این نکته که  با توجه به این که نام بسیاری از شهرها و حتی روستاهای قوچان و همچنین نام شهرهای دیگر ایران و جهان در اشعار جعفر قلی وجود دارد ،می‌توان مدعی شد که  او بسیاری از این مناطق را دیده و در یکی از این مناطق به احتمال قریب به یقین به تحصیل علم پرداخته است.

در مقابل روایتی دیگر  که بیشتر به افسانه می‌ماند،بر این نکته قرار گرفته است که جعفر قلی بین دو کوه رفته و چند مرد را می‌بیند که دوتاری به او می‌دهند و از آن پس او قریحه شعر و دانش فهم چند زبان را پیدا می‌کند.

بعد از آشنایی جعفر قلی با قرآن و علوم اسلامی، دو دگرگونی مهم در زندگی او رخ می دهد:

  • دگرگونی در سطح اندیشه: یعنی عشق جعفرقلی به ملواری که  از عشق مجازی به عشق عرفانی تغییر پیدا می‌کند،به نحوی که بروزات بیرونی‌ آن در شعرش متجلی شده و  بخش مهمی از اشعارش را اشعار عرفانی تشکیل می‌دهد.
  • دگرگونی در سطح زبان: در این مورد بسامد کلمات عربی و فارسی و آیات قرآن در اشعار او به شدت بالا می رود. شاید بتوان ادعا کرد تاثیر پذیری جعفرقلی از قرآن  و بهره‌گیری از این کتاب آسمانی در اشعارش با شعر شاعرانی همچون حافظ و مولوی قابل مقایسه است.

جعفرقلی شاعری توصیفی است چنانکه در وصف دو  کوه شاه جهان، و هزار مسجد اشعار توصیفی دارد. مذهب جعفر قلی مانند تمام کردهای شمال خراسان شیعه اثنی عشری است و در اشعار او مدح ائمه معصومین(ع) موج می‌زند و  نمونه‌های بسیاری در اشعار جعفرقلی وجود دارد که هر چند ساخت دستوری آنها کرمانجی است ولی غیر از فعل، هیچ کلمه کرمانجی دیگری در آن وجود ندارد.

جعفر قلی علاوه بر هنر شاعری، که بنا به گفته او هنر اصلی اش است، دوتار نیز می‌نواخته و اشعارش را با آهنگ دوتار زمزمه می‌کرده است.

جعفر قلی تخلص های گوناگونی مانند جعفرقلی، جعفر، جعفرقلی بیچاره، جعفرقلی عندلیب، جعفرقلی مختار، جعفرقلی زنگلی و کرد را برای خود اختیار کرده است.

از جعفر قلی دیوان اشعاری به جای مانده است که به کوشش کلیم‌الله توحدی، محقق پیش‌کسوت و نام آشنای فرهنگ و فولکور منطقه خراسان، به خصوص خراسان شمالی  تصحیح و به کوشش احمد عضدی با عنوان «دیوان عرفانی جعفر قلی رنگلی ملک شعرای کرمانج» منتشر شده است.


عکس هایی قدیمی و متنوع برگرفته از دیوان جعفرقُلی زَنگِلی تالیف استاد کلیم الله توحدی

مجموعه ای بی نظیر از عکس های قدیمی و جذاب شامل نسخ خطی اشعار جعفرقلی، راویان اشعار جعفرقلی ، زادگاه جعفرقلی در روستای گوگان قوچان، عکس هایی از کوچ عشایر کرمانج ، جشنواره های موسیقی و هنرمندان موسیقی کردی شمال خراسان ، بخشی ها ، نوازندگان و … عروسی های کرمانجی و …


 

خانه ی حیدر قلی مرگان در لاین کهنه که جعفرقلی به آنجا آمده بود .

24

سمت راست: راوی اشعار جعفرقلی محمدمراد شادلو پدر حاج مهدی مرادی نیا  سمت چپ: باقر پلنگ فرزند حیدرقلی مرگان راوی جعفرقلی که 22 پلنگ کشته است



 

1

زنان پرتلاش عشایر کرمانج

 

زنان پرتلاش عشایر کرمانج

خانه ی حیدر قلی مرگان در لاین کهنه که جعفرقلی به آنجا آمده بود .

خانه ی حیدر قلی مرگان در لاین کهنه که جعفرقلی به آنجا آمده بود .

نسخه ای قدیمی از اشعار جعفرقلی زنگلی شاعر کرمانج خراسانی

نسخه ای قدیمی از اشعار جعفرقلی زنگلی شاعر کرمانج خراسانی  - تقدیم کننده : ملا علی اکبر

نسخه ای قدیمی از اشعار جعفرقلی زنگلی شاعر کرمانج خراسانی

نسخه ای قدیمی از اشعار جعفرقلی زنگلی شاعر کرمانج خراسانی  از چراغعلی فرخانی

نسخه ای قدیمی از اشعار جعفرقلی زنگلی شاعر کرمانج خراسانی  از چراغعلی فرخانی - ایوانف - مجله بنگال

نسخه ای قدیمی از اشعار جعفرقلی زنگلی شاعر کرمانج خراسانی  از چراغعلی فرخانی – ایوانف روسی – مجله بنگال

نسخه ای قدیمی از اشعار جعفرقلی زنگلی شاعر کرمانج خراسانی

نسخه ای قدیمی از اشعار جعفرقلی زنگلی شاعر کرمانج خراسانی

سمت راست: راوی اشعار جعفرقلی محمدمراد شادلو پدر حاج مهدی مرادی نیا  سمت چپ: باقر پلنگ فرزند حیدرقلی مرگان راوی جعفرقلی که 22 پلنگ کشته است

سمت راست: راوی اشعار جعفرقلی محمدمراد شادلو پدر حاج مهدی مرادی نیا

سمت چپ: باقر پلنگ فرزند حیدرقلی مرگان راوی جعفرقلی که ۲۲ پلنگ کشته است

رضاخان قاچکانلو از چوپانان زنگلانلو که اشعاری از جعفرقلی از برداشته است

رضاخان قاچکانلو از چوپانان زنگلانلو که اشعاری از جعفرقلی از برداشته است

ملاغلامحسین بخشی قوچانی

ملاغلامحسین بخشی قوچانی

برخی مسئولین قوچان، توحدی و دونفر از اقوام جعفرقلی در کنار چیل خانه جعفرقلی - پاییز 1379

برخی مسئولین قوچان، توحدی و دونفر از اقوام جعفرقلی در کنار چیل خانه جعفرقلی – پاییز ۱۳۷۹

کوچ عشایر کرمانج

کوچ عشایر کرمانج

سه نفر از راویان و صاحبان نسخ قدیمی از اشعار جعفرقلی زنگلی (شعبانعلی کیوانلو - حاج شیخ آدینه شیخکانلو - حاج سلیمان نواده ی حاج علی اصغر عموی جعفرقلی)

سه نفر از راویان و صاحبان نسخ قدیمی از اشعار جعفرقلی زنگلی (شعبانعلی کیوانلو – حاج شیخ آدینه شیخکانلو – حاج سلیمان نواده ی حاج علی اصغر عموی جعفرقلی)

قدیمی ترین نسخه حیدرقلی مرگان لاینی در مجموعه اشعار ترکی الله پناه بابانلو جد پناهی ها

قدیمی ترین نسخه حیدرقلی مرگان لاینی در مجموعه اشعار ترکی الله پناه بابانلو جد پناهی ها

15

نخستین کنگره علمی پژوهشی شعرنو کردی در ایران  از راست : شایجان خانم، توحدی، ایران توحدی، گلی شادکام، علی شادکام و نیلوفر توحدی

نخستین کنگره علمی پژوهشی شعرنو کردی در ایران

از راست : شایجان خانم، توحدی، ایران توحدی، گلی شادکام، علی شادکام و نیلوفر توحدی

17

19

20

21

اجاق جعفرقلی در روستای گوگانلوی قوچان - Ûcaqê Ceferqulî zingilî - gundê gûgan - Qûçan

اجاق جعفرقلی در روستای گوگانلوی قوچان – Ûcaqê Ceferqulî zingilî – gundê gûgan – Qûçan

لاین - منزل آقای حاج ذوالفقار جلایر

لاین – منزل آقای حاج ذوالفقار جلایر

24

25

26

کوچ بهاری ایل رودکانلو در مسیر بازگشت از استان گلستان اردیبهشت 1377 شمال شیروان  Koça biharî rûtan - Bakûra şîrwanê

کوچ بهاری ایل رودکانلو در مسیر بازگشت از استان گلستان اردیبهشت ۱۳۷۷ شمال شیروان

Koça biharî rûtan – Bakûra şîrwanê 

28

گروه موسیقی شمال خراسان در سومین جچشنواره نواحی ایران - کرمان - دی ماه 1380

گروه موسیقی شمال خراسان در سومین جچشنواره نواحی ایران – کرمان – دی ماه ۱۳۸۰

روستای گوگان زادگاه جعفرقلی - شهرستان قوچان

روستای گوگان زادگاه جعفرقلی – شهرستان قوچان

31

کتابخانه خصوصی استاد توحدی در مشهد

کتابخانه خصوصی استاد توحدی در مشهد

نسخه ملااسماعیل بجنوردی

نسخه ملااسماعیل بجنوردی

37

38

39

عروسی کردهای منطقه لاین کلات نادری در سال 1368 - زنان کرد لاینی با لباس مخصوص

عروسی کردهای منطقه لاین کلات نادری در سال ۱۳۶۸ – زنان کرد لاینی با لباس مخصوص

41

مراسم سوار کردن عروس به اسب و سیب و نار انداختن داماد

مراسم سوار کردن عروس به اسب و سیب و نار انداختن داماد

43

استاد توحدی در کنار مادر - روستای اوغاز قوچان - اردیبهشت 1370

استاد توحدی در کنار مادر – روستای اوغاز قوچان – اردیبهشت ۱۳۷۰

روستای اوغاز - نخستین مدرسه توحدی

روستای اوغاز – نخستین مدرسه توحدی

35

سمت راست حلیمه دودانلو همسر فداکار و پر تلاش توحدی

سمت چپ بانو ماه بی بی زن شاعر هنرمندی که برای چاپ اول دیوان جعفرقلی زنگلی گردن بند طلایش را به توحدی داد





تازه ترین مطالب
ابزارک های وبلاگ

قالب وبلاگ

  • کل بازدید:
  • بازدید امروز :
  • یازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل مطالب :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :